Submitted by admin on Thu, 08/11/2022 - 21:08

Kos pengurusan cawangan yang tinggi berbanding jumlah transaksi yang menurun

Sequence Number 3 Industry Banking & Finance Banner Kos pengurusan cawangan yang tinggi berbanding jumlah transaksi yang menurun How 5G enabled

Dengan penggunaan 5G, kos infrastruktur dan pengendalian cawangan mungkin dapat dikurangkan.

Data Flows
Title Peranti Icon Devices Description
  • Terminal disambungkan kepada 5G melalui penghala (router)
  • Maklumat mengenai penggunaan di setiap cawangan: Data + Sensor dikumpul
  • Perkhidmatan berasaskan awan boleh diakses melalui telefon mudah alih yang didayakan 5G – Tidak memerlukan kehadiran ke cawangan
Title Keterhubungan Icon Connectivity Description
  • Imej dihantar ke stor penyimpanan edge dan dan perusahaan
Title Pengkomputeran Edge Icon Edge Compute Description
  • Kemudahan edge untuk aktiviti/transaksi yang kritikal masa: Tumpuan diberikan untuk sokongan pelanggan
  • Aktiviti lain akan berasaskan awan
Title Stor Penyimpanan dan Pengkomputeran Awan Icon Cloud Compute & Storage Description
  • Semua data disimpan di dalam stor peyimpanan data perusahaan, di mana pemilikan data adalah milik syarikat
Title Aplikasi & Perkhidmatan Icon Applications & Services Description
  • Modal MV/ML tidak kritikal: Ramalan penggunaan asas/cawangan
  • Aktiviti kritikal di edge
Title Memaklumkan pihak pengurusan Icon Inform Decision Makers Description
  • Operasi hanya akan diberitahu mengenai isu yang tidak boleh diselesaikan oleh AI
Title Menyokong proses mencapai keputusan Icon Support Decision Making Description
  • Proses berakhir
Application Logic
Description
  • Kenal pasti aktiviti kritikal masa yang perlu dibuat, dan serahkan aktiviti tersebut kepada kemudahan pengkomputeran Edge
  • Perkhidmatan perbankan melalui 5G sebagai rangkaian komunikasi menyeluruh, membenarkan mobiliti lengkap (cth kiosk timbul ‘pop-up’ di pusat komuniti, gerai kecil di premis yang dikongsi).
  • Rangkaian dan aplikasi lain yang akan menghubungkan kembali kepada rangkaian dan awan bank pusat.
Description
  • Bagi menawarkan perkhidmatan bank bersepadu, terminal perbankan jarak jauh khas ditentukan sama ada ia diperlukan ataupun tidak.
  • Model AI (ML) boleh digunakan untuk memberi panduan dan nasihat kepada kakitangan bank secara jarak jauh: Soalan jangkaan dan jawapan yang berkemungkinan, NLP (Pemprosesan Bahasa Asli) juga boleh digunakan di sini.
  • Lebih fokus terhadap perkara yang boleh dilakukan pada peranti mudah alih.
Description
  • AI akan berasaskan edge dan awan.
  • Edge hanya diperlukan untuk transaksi kritikal masa
  • Semak perkhidmatan yang diberikan, pertimbangkan
  • kemungkinan menggunakan cawangan bank pop-up, yang menggunakan telefon mudah alih sebagai perkhidmatan akhir atau perkhidmatan video jarak jauh untuk khidmat nasihat yang kompleks
  • Komunikasi dengan pelanggan boleh beralih kepada XR: Dengan jangkaan bahawa pengguna akan terbiasa dengannya
Expected benefits Key value created