Dengan penggunaan 5G, kos infrastruktur dan pengendalian cawangan mungkin dapat dikurangkan.
Data Flows
Title
Peranti
Icon
Description
Terminal disambungkan kepada 5G melalui penghala (router)
Maklumat mengenai penggunaan di setiap cawangan: Data + Sensor dikumpul
Perkhidmatan berasaskan awan boleh diakses melalui telefon mudah alih yang didayakan 5G – Tidak memerlukan kehadiran ke cawangan
Title
Keterhubungan
Icon
Description
Imej dihantar ke stor penyimpanan edge dan dan perusahaan
Title
Pengkomputeran Edge
Icon
Description
Kemudahan edge untuk aktiviti/transaksi yang kritikal masa: Tumpuan diberikan untuk sokongan pelanggan
Aktiviti lain akan berasaskan awan
Title
Stor Penyimpanan dan Pengkomputeran Awan
Icon
Description
Semua data disimpan di dalam stor peyimpanan data perusahaan, di mana pemilikan data adalah milik syarikat
Title
Aplikasi & Perkhidmatan
Icon
Description
Modal MV/ML tidak kritikal: Ramalan penggunaan asas/cawangan
Aktiviti kritikal di edge
Title
Memaklumkan pihak pengurusan
Icon
Description
Operasi hanya akan diberitahu mengenai isu yang tidak boleh diselesaikan oleh AI
Title
Menyokong proses mencapai keputusan
Icon
Description
Proses berakhir
Application Logic
Description
Kenal pasti aktiviti kritikal masa yang perlu dibuat, dan serahkan aktiviti tersebut kepada kemudahan pengkomputeran Edge
Perkhidmatan perbankan melalui 5G sebagai rangkaian komunikasi menyeluruh, membenarkan mobiliti lengkap (cth kiosk timbul ‘pop-up’ di pusat komuniti, gerai kecil di premis yang dikongsi).
Rangkaian dan aplikasi lain yang akan menghubungkan kembali kepada rangkaian dan awan bank pusat.
Description
Bagi menawarkan perkhidmatan bank bersepadu, terminal perbankan jarak jauh khas ditentukan sama ada ia diperlukan ataupun tidak.
Model AI (ML) boleh digunakan untuk memberi panduan dan nasihat kepada kakitangan bank secara jarak jauh: Soalan jangkaan dan jawapan yang berkemungkinan, NLP (Pemprosesan Bahasa Asli) juga boleh digunakan di sini.
Lebih fokus terhadap perkara yang boleh dilakukan pada peranti mudah alih.
Description
AI akan berasaskan edge dan awan.
Edge hanya diperlukan untuk transaksi kritikal masa
Semak perkhidmatan yang diberikan, pertimbangkan
kemungkinan menggunakan cawangan bank pop-up, yang menggunakan telefon mudah alih sebagai perkhidmatan akhir atau perkhidmatan video jarak jauh untuk khidmat nasihat yang kompleks
Komunikasi dengan pelanggan boleh beralih kepada XR: Dengan jangkaan bahawa pengguna akan terbiasa dengannya
Expected benefits
Pengurangan kos mewajarkan pengekalan cawangan bank yang lebih kecil di lokasi terpencil
Perkhidmatan yang diperibadikan dapat disediakan kepada pelanggan yang bukan celik teknologi
Key value created
Penjimatan kos melalui pengurangan saiz tetapi masih menyediakan kesinambungan perkhidmatan