Pendedahan Maklumat di DNB

Apakah yang dimaksudkan sebagai Pendedahan Maklumat dalam DNB

 

  1. Apakah itu "Pendedahan Maklumat"?

    Adalah satu bentuk penyataan atau pelaporan yang dilakukan oleh seseorang secara sukarela, mengenai kelakuan tidak wajar, salah urus, rasuah, melanggar undang-undang atau kesalahan yang mungkin dilakukan, sedang dilakukan atau telah dilakukan oleh seseorang individu, sekumpulan individu atau organisasi.

  2. Siapa “Pemberi Maklumat"?

    Mana-mana Pekerja (atau kumpulan Pekerja) DIGITAL NASIONAL BERHAD (DNB) atau orang awam termasuk vendor, kontraktor atau pelanggan yang membuat pendedahan terhadap Pekerja Syarikat tentang kelakuan tidak wajar sebenar, disyaki atau dijangkakan dalam syarikat.

  3. Apakah objektif Polisi Pendedahan Maklumat DNB?

    Polisi ini adalah untuk menyediakan ruang kepada semua Kakitangan DNB dan orang awam yang mempunyai hubungan perniagaan dengan DNB untuk mendaftarkan kebimbangan mereka atau melaporkan sebarang perbuatan atau kelakuan yang melanggar Tatakelakuan DNB dan polisi serta prosedur yang diluluskan, sebenar. atau salah laku yang disyaki, tingkah laku yang menyalahi undang-undang atau tidak beretika, tanpa rasa takut akan tindakan balas dan layanan yang tidak adil. Sumber: Polisi Pendedahan Maklumat DNB

  4. Apakah jenis salah laku yang akan diteruskan oleh saluran Pendedahan Maklumat?

    DNB akan menyiasat semua jenis aduan yang berkaitan dengan amalan perniagaan, pelanggaran, ketidakpatuhan, atau salah laku yang melibatkan:

     
    • Penyalahgunaan kuasa atau kewibawaan
    • Perakaunan, kawalan dalaman, isu pengauditan
    • Pelanggaran atau ketidakpatuhan dasar DNB
    • Sogokan dan rasuah
    • Percanggahan kepentingan
    • Kerahsiaan atau privasi data
    • Penyelewengan, kecurian, rompakan, atau percubaan yang sama
    • Penipuan, pemerasan, ketidakjujuran, penipuan, pemalsuan atau percubaan yang sama
    • Kelemahan tadbir urus
    • Gangguan, buli dan salah laku seksual
    • Kesihatan, keselamatan, sekuriti dan alam sekitar
    • Penyelewengan
    • Penyertaan dalam atau kejadian transaksi yang tidak dibenarkan
    • Misuse of social media or business communications, including misrepresentation, spreading of malicious rumours, commission of any act that brings disrepute, embarrassment or affects DNB's legitimate interest or ruins its image
    • Money laundering
    • Process (operational, financial or accounting) weaknesses
    • Non-compliance or violation of any law and regulation
    • Commission of any subversive act
    • Retaliation from speaking up
    • Substance abuse or drugs
     

    Senarai di atas adalah tidak menyeluruh dan termasuk apa-apa perbuatan atau peninggalan, yang jika terbukti, akan menjadi tindakan peninggalan, salah laku di bawah Tatakelakuan DNB atau sebarang kesalahan jenayah di bawah perundangan berkaitan yang berkuat kuasa.

  5. Apakah saluran yang tersedia untuk pemberi maklumat membuat aduan?

    Pemberi maklumat boleh membuat aduan melalui salah satu daripada saluran Pemberitahuan berikut: whistleblowing@digital-nasional.com.my

  6. Apakah saluran alternatif untuk Pendedahan Maklumat?  
    • Talian SPRM 1-800-88-6000
    • Emel: info@sprm.gov.my
    • Ibu Pejabat SPRM No. 2 Lebuh Wawasan, Presint 7, 62250 Putrajaya. Tel: 03-8870 0000
    • Pelbagai lokasi lain yang disenaraikan di laman web SPRM

    Anda boleh memuat turun borang Pendedahan Maklumat di pautan muat turun berikut disini

  7. Apakah maklumat yang harus diberikan oleh pemberi maklumat kepada DNB?

    Maklumat berikut diperlukan oleh DNB untuk mempercepatkan proses komunikasi, penyiasatan, pertimbangan dan membuat keputusan:

    1. Butiran orang yang terlibat;
    2. Butiran dakwaan:
      • Sifat dakwaan;
      • Di mana dan bila dakwaan salah laku / salah perbuatan itu berlaku;
    3. Maklumat lain yang berkaitan; serta
    4. Sebarang bukti sokongan sekiranya ada.

    Pemberi Maklumat harus memastikan bahawa e-mel itu boleh dihubungi dan sah untuk komunikasi / penjelasan lanjut dengan Unit Integriti dan Tadbir Urus.

  8. Apakah jenis bukti yang diterima oleh saluran Pendedahan Maklumat?

    Saluran Pendedahan Maklumat menerima sebarang bentuk bukti yang diberikan oleh pemberi maklumat (sebagai cth. gambar, video, rakaman suara, dsb.).

  9. Bolehkah pemberi maklumat membuat keputusan kemudian untuk menarik balik aduan mereka?

    Ya, pemberi maklumat boleh menarik balik aduan mereka jika mereka ingin berbuat demikian.

  10. Adakah pemberi maklumat perlu mendedahkan identiti mereka semasa penyerahan maklumat?

    Tidak, ia bukan satu keperluan bagi pemberi maklumat untuk mendedahkan identiti mereka. Pemberi maklumat boleh memilih untuk kekal tanpa nama semasa penyiasatan selagi mereka memberikan maklumat yang diperlukan berkaitan penyiasatan.

  11. Apakah perlindungan yang diberikan kepada pemberi maklumat?

    Pemberi maklumat akan dilindungi di bawah Polisi Pendedahan Maklumat DNB seperti berikut::

    • Perlindungan kerahsiaan identiti, setakat mana ia boleh dilaksanakan secara munasabah..
    • Dilindungi daripada sebarang tindakan buruk atau memudaratkan.
  12. Apakah kemungkinan identiti pemberi maklumat dibocorkan semasa siasatan?
    • Tidak ada kemungkinan identiti pemberi maklumat bocor semasa siasatan.
    • Di bawah Polisi Pendedahan Maklumat DNB, sifat aduan dan identiti pemberi maklumat akan dilindungi, di mana ia boleh dilaksanakan secara munasabah melainkan pemberi maklumat berkelakuan dengan cara yang boleh mengakibatkan pembatalan perlindungan tersebut.
    • Identiti pemberi maklumat dirahsiakan oleh Unit Integriti dan Tadbir Urus melainkan persetujuan untuk mendedahkan identiti pemberi maklumat diberikan kepada mereka.

Klik di sini untuk versi BAHASA INGERRIS.